ارزیابی هوش هیجانی دانشجویان مرد کاراتهکار در دانشگاههاي


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 26 اسفند 1392
بازدید : 447
نویسنده : MOHAMMAD MOGHERI


ارزیابی هوش هیجانی دانشجویان مرد کاراتهکار در دانشگاههاي دولتی و آزاد تهران

مقدمه : هیجانات جز جدایی ناپذیر تمام فعالیتهاي ورزشی هستند. به طورکلی آگاهی از هیجانات و توانایی درك هیجانات
دیگران قدرتی را براي رسیدن به اهداف موفقیت آمیز در ما فراهم میکند و مربیان و بازیکنان میتوانند روح تیمی و محیط
ورزشی پربازدهی را ایجاد کنند( 1). شناخت هوش هیجانی ورزشکاران نهتنها میتواند مربیان ورزش را در انتخاب بازیکنان و
واگذاري مسئولیتهاي مختلف و درك رفتار و چگونگی برخورد با آن ها کمک کند، بلکه میتواند به رعایت اخلاق ورزشی
کمک کند( 2). لذا هدف پژوهش حاضر ارزیابی هوش هیجانی دانشجویان کاراتهکار در دانشگاههاي تهران میباشد.
روش تحقیق: پژوهش حاضر توصیفی میباشد و گردآوري دادهها به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماري پژوهش
دانشجویان کاراتهکار مرد دانشگاههاي دولتی و آزاد شهر تهران که به صورت نمونه در دسترس 98 کاراتهکار مرد به عنوان نمونه
آماري پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه هوش هیجانی برادبري و گریوز که شامل 28 سوال بود که به
ارزیابی چهار مهارت هوش هیجانی میپردازد. روایی صوري و محتوایی این پرسشنامه در ایران توسط گنجی( 1384 )مورد تآیید
براي ارزیابی هوش هیجانی، نورمی نیز .(α=0/ قرار گرفته بود( 3). براي تعیین پایایی ابزار از ضریب آلفاي کرونباخ استفاده شد( 81
60 ( متوسط)، 59 یا – 70 (بالاي متوسط)، 69 – 80 (خوب)، 79 - 90 (عالی)، 89 – تهیه شده که بر اساس آن: نمرات 100
انجام گرفت. SPSS کمتر(ضعیف) است. تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار 13
یافتههاي تحقیق: براساس نورم تهیه شده 3.13 % از دانشجویان کاراتهکار داراي هوش هیجانی عالی بودند. در مهارت خودآگاهی
%24.19 از دانشجویان شرکت کننده توانایی عالی، در مهارت خود مدیریتی 2.5 % از دانشجویان کاراتهکار داراي توانایی عالی، در
آگاهی اجتماعی 18.91 % از دانشجویان داراي توانایی عالی، در مهارت مدیریت رابطه 3.9 % از افراد تحت بررسی داراي توانایی
عالی بودند.
جدول 1. توصیف دادههاي مربوط به قابلیتها و مهار تهاي هوش هیجانی در دانشجویان کاراتهکا
قابلیتها مهارت ها میانگین انحراف معیار
قابلیتهاي فردي
5/60 83/ خود آگاهی 98
8/92 71/ خود - مدیریتی 77
قابلیتهاي اجتماعی
7/13 79/ آگاهی اجتماعی 62
6/25 76/ مدیریت رابطه 42
8/06 71/ هوش هیجانی 19
مجموعه مقالات همایش ملی علم و کاراته، اول تا سوم آبان 1390 دانشگاه تبریز
بحث و نتیجهگیري : نتایج این تحقیق نشان داد که در مهارت خودآگاهی دانشجویان کاراتهکار بالاترین نمرات را کسب کردند.
یعنی آن ها به خوبی هیجانات خود را می شناختند بنابراین این امر به آن ها کمک م یکند تا اوضاع و شرایط را بهتر ارزیابی کنند.
در زیرمقیاس قابلیت هاي اجتماعی کاراتهکاهاي شرکت کننده در پژوهش در سطح بالاي متوسط بودند. البته آن ها در مهارت
آگاهی اجتماعی یعنی درك هیجانات دیگران وضعیت بهتري داشتند؛ ولی در توانایی به کارگیري این توانایی مدیریت تعامل با
دیگران نیازمند تقویت هستند تا به یک توانایی خوب برسند. ازآنجا که ورزشکاران مورد بررسی آماتور بودند و معمولاً فرصت
کمتري براي تمرین مهارت هاي روانی و اجتماعی دارند لذا امتیازات آن ها درحد قابل قبولی است ولی می توان با اختصاص زمان
در هنگام تمرینات ورزشی با برنامه ریزي صحیحی قابلیت هاي فردي و اجتماعی آنان را افزایش داد تا نه تنها در عرصه ورزش
بلکه در زندگی هم از آن استفاده کننند. همانگونه که پژوهش لن و همکاران( 2009 ) نشان دادکه رابطه معن یداري بین هوش
.( هیجانی و بکارگیري مهار تهاي روانی(خودگویی، هدفگذاري در مسابقه و تصویرسازي ذهنی) وجود دارد( 2
واژگان کلیدي: هوش هیجانی، خود آگاهی، مدیریت رابطه، کاراتهکارهاي مرد
منابع
1. Lane,A. Thelwell, R. lowther, J., & Davonport,T. J.(2009). Emotional intelligence and Psychological Skills use
among athletes' international Journal.volume37, number2,(7) p.p195_201.
Social behavior and personality: an
2. Douglas M. Wiegand. (2007). Exploring the role of emotional intelligence in behavior-based safety coaching.
Journal of Safety Research, Volume 38, Issue 4, Pages 391-398.
. 3.برادبري، تراویس.گریوز،جین. 1384 . هوش هیجانی(مهار تها و آزمونها). ترجمه: مهدي گنج. نشرساوالان.ص 153
مجموعه مقالات همایش ملی علم و کاراته، اول تا سوم آبان 1390 دانشگاه تبریز

مجتبی دهستانی اردکانی 1، احمد محمودي 2، ، دکتر داود حومینیان 3، سولماز مومنی 4 بهشته اقبالی 5
1،2،4 و 5. دانشجوي کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، 3. استادیار دانشگاه تهران




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نعمت است نه فاجعه رفتن کسی که لایق نیست .............

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عمومي و ورزشي و علمي و آدرس msahand.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com