بررسی راهکارهاي بازاریابی ورزشی براي توسعه کاراته
گرد آورنده (محمدمقری) مربی ومحقق کاراته
مقدمه: در ابتداي هزاره سوم ،جهان ورزش دوران جدیدي و تازه اي را تجربه م یکند. تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد
ورزش، استفاده از شیوه ها و فنون بازاریابی را در ورزش مورد توجه قرار داده است. هر روز میلیون ها دلار در کشورهاي مختلف
هزینه ورزش و مسابقات ورزشی می شود و احساس نیاز به ورزش به منظور مرتفع کردن معضلات روحی و جسمی مردم روز به
روز محسوس تر می شود. تمام این موارد موجب شده تلاش هاي بیشتري در زمینه بازاریابی ورزش مورد نیاز باشد.( 1) بازاریابی
ورزشی شامل سه بخش عمده با نام هاي بازاریابی تبلیغات ورزشی، بازاریابی محصولات ورزشی و بازاریابی عملیات ورزشی
م یباشد. ورزش به عنوان یک قدرت موثر در توسعه اجتما عی و اقتصادي، با تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم، نقش اصلی را در
اقتصاد کشورها در بردارد. براي دستیابی به دوهدف رشد و بقا به عنوان اهداف بلند مدت هر رشته ورزشی، سازمان هاي ورزشی
می بایست توانایی رقابت داشته باشند که این مهم، با استفاده از دستاوردهاي بازاریابی ورزشی امکان پذیر خواهد بود ( 2). در
مدیریت بازاریابی، فرآیند تصمیم گیري اهمیت ویژه اي دارد که همان فرآیند مدیریت بازاریابی بوده است و همیشه با آن همراه
است. آمیخته بازاریابی شامل محصول، قیمت، ترویج و مکان است. متغییرهاي بسیاري در بین این عوامل چهارگانه مذکور وجود
دارند که بازاریابی می تواند آن ها را دستکاري کند. این دستکاري ها به این دلیل صورت م یگیرد که نیازها و خواسته هاي مصرف
کننده را به منظور تدوین راهبرد قابت ارضاء کنند( 3). پیتزواستوتلار در کتاب مبانی بازاریابی ورزشی، بازاریابی ورزشی را فرآیند
طراحی و اجراي فعالیت ها براي تولید، قیمت گذاري، افزایش مشتري و توزیع یک محصول یا خدمت ورزشی براي ارضاي
نیازها و تمایلات مشتریان و تحقق اهداف سازمان ها و شرکت ها تعریف کرده است. گلادن و همکاران ( 1998،2001 ) نیز بر
ایجاد شبکه رادیویی و پوشش تلویزیونی ملی، رعایت حق پخش آن ها، فروش اجناس با نام و نشان و آرم تیم ها، کمک و هدایاي
افراد و سازمان ها، حمایت مالی شرکت ها و میزان فروش بلیط تاکید زیادي کرده اند. ( 4) پژوهش حاضربه منظور بررسی
راهکارهاي بازاریابی براي توسعه ورزش کاراته ، عوامل مورد مطالعه در بازاریابی و شناسایی کاربرد آن ها در توسعه و ترویج
ورزش کاراته است، که پژوهش در قالب سه عامل تبلیغات و روابط عمومی ، حامیان مالی و گردشگري ورزشی بررسی شده
است.
روش تحقیق: این پژوهش توصیفی و از نوع کتابخانه اي به بررسی منابع و راهکارها در رابطه با بازاریابی و کاربرد آن در ورزش
کاراته می پردازد و سه حیطه اصلی تبلیغات و روابط عمومی، حامیان مالی و گردشگري ورزشی را بررسی می کند. جامعه آماري
آن شامل تعدادي از خبرگان مدیریت ورزشی بوده است که از بین آن ها تعداد 100 نفر به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب
شدند. ابزارجمع آوري داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن توسط تنی چند از اساتید مدیریت ورزشی تایید شده
است. این پرسش نامه شامل 30 سوال است که به سه قسمت مساوي تقسیم شده است. یعنی براي هر کدام از حیطه هاي تبلیغات،
حامیان مالی و گردشگري ورزشی 10 سوال تدارك دیده شده است. براي گردآوري اطلاعات، پژوهشگران به صورت حضوري از
خبرگان مدیریت ورزشی این سوالات را پرسیده اند.
یافته هاي تحقیق: پس از تجزیه و تحلیل پرسش نامه ها مشخص شدکه 59 درصداز خبرگان مدیریت ورزشی حیطه تبلیغات و
روابط عمومی را مهم ترین عامل در توسعه کاراته می دانستند و 34 درصد از آن ها حامیان مالی را مهم ترین عامل و 9درصد هم
گردشگري و رزشی را مهم ترین عامل در توسعه و ترویج کاراته می دانستند. 2 درصد بقیه هم به هیچ کدام از این عوامل عقیده
. ( نداشتند(جدول 1
جدول 1: پاسخ هاي خبرگان مدیریت ورزشی نسبت به عوامل توسعه و ترویج کاراته
درصد
تبلیغات و روابط عمومی 55
حامیان مالی 34
گردشگري ورزشی 9
بی طرف 2
در پایان براي رشد و توسعه ورزش کاراته یک مدل پیشنهاد می شود و امید است که فدراسیون کاراته با همکاري کلیه نهادها و
.( مسئولین به جایگاه بالاتري دست یابد (شکل 1
شکل 1. ارائه یک مدل براي توسعه و گسترش کاراته
بحث و نتیج هگیري: همان طور که از پژوهش مشخص شد تعداد زیادي از خبرگان مدیریت ورزشی با تبلیغات و روابط عمومی
قوي براي توسعه کاراته موافق بودند. به همین خاطر فدراسیون کاراته بایدتا جایی که امکان دارد از نقش تلویزیون، رادیو،
روزنامه، جراید و..... براي آشنا شدن اکثر مردم به خصوص جوانان با این ورزش حداکثر تلاش خود را انجام دهد( 5). دومین
عامل مهم در این پژوهش حامیان مالی هستند که مسئولین فدراسیون کاراته، هم چنین مسئولین باشگاههاي کاراته باید حداکثر
همکاري را با نمایندگان شرکت هاي مالی داشته باشند تا آن شرکت ها و بنگاهها بتوانند نسبت به محصول خود سود بیشتري
توسعه کاراته
تبلیغات و روابط عمومی
حامیان مالی گردشگري ورزشی
داشته باشند و آرم و نشان خود را بتوانند در میان مشتري هایشان ارتقاء دهند. سومین عاملی که در توسعه و رشدکاراته مهم بود،
گردشگري ورزشی است که مسئولین فدراسیون ها و برگزارکننده لیگ باید با ایجاد یک سایت اینترنتی گردشگري ورزشی ملی و
هم چنین برگزاري چرخش میزبانی رویدادهاي کاراته در تمام نقاط کشور این امر را سبب شوند که تمام افراد جامعه از این
ورزش استفاده کنند و براي ارتقاء و توسعه آن سهیم باشند. چالیپ و هیل( 2003 )، تبلیغات و ارتباطات قوي بین مدیران ورزشی و
دولتمردان را پیشنهاد می کند. توتیز و کاروترز( 1998 )، در برگزاري مسابقات تبلیغات، برقراري ارتباط، روابط عمومی قوي و
افزایش تعاملات اجتماعی با عموم را بسیار موثر می داند. گلادن و همکاران ( 1998 )، عواملی چون حق پخش تلویزیونی، حمایت
شرکت کنندگان، هدایاي شخصی و برنامه ها و کنفرانس هاي مطبوعاتی را از عوامل تأثیرگذار می دانند. تواتس ( 2003 )، دالستروم
واکینز( 2006 )، حامیان مالی و محیط را از عوامل مهم در بازاریابی ورزشی می دانند. مک کنینزي ( 1996 )، واترمن و
همکاران( 1980 )، کلارك( 2002 )، شناسایی فرصت ها و تهدیدهاي محیطی و منابع داخلی را ازجمله عوامل مهم در بازاریابی
ورزشی می دانستند.
واژگان کلیدي: بازار یابی ورزشی، کاراته، حامی ورزشی، گردشگري ورزشی
منابع
-1 پارکز،ژانت بی،کواترمن جروم/ 1382 / مدیریت معاصر در ورزش /ترجمه دکتر محمد احسانی/دانشگاه تربیت مدرس/دفتر نشرآثار ملی.
-2 حسن زاده، مهرداد/ 1383 / بازاریابی ورزشی/چاپ دوم/انتشارات پرسمان .
3. Mullin, B.J. Hardy S., William S.A/2000/ Sport marketing/ Human kinetics.
4. Gladden, J.M. Irwin, R.L. and Sutton W.A/2001/ “Managing North American Major Professional Sport Teams in
a new Millennium: a focus on building brand equity/ Journal of sport management/ 15, PP: 297-317.
5. Stoldt, G.C. Dittmores, S.W. and Branvold, S.E/2006/ “Sport public relations/ Human Kinetick.ns/ Human Kinetick.مجتبی ظریفی